Mar 21, 2010

dari jemapoh ke manchestee

salam sejahtera,salam 1malaysia.terlebih dahulu sekalung tahniah ingin gua ucapkan kepada kelab bolasepak Manchester United kerana telah sekali lagi,mengungguli carta liga perdana inggeris.post kali ni gua nak cerita sikit pasal filem yang pernah gua tonton time form 4 dulu bersama wakkang,ayai,amir,wan panjang dan epul di kamar sempit wakkang.filem ni filem indie,sebab track2 dalam filem ni semua band indie yang tengah tiptop time tu,seperti carburetor dung,republic of brickfields,koffin kanser n bnyak lagi.n band2 ni still meletup kat scene indie tanah air time gua da form 4 pun.di samping tu director filem ni pun,hishamuddin rais,dah mendapat gelaran Dato' sekarang,seorang yang indie.selalu pergi ke gigs2 sekitar ibu kota.tapi disebabkan keunikan cerita ni,bnyak award seperti stockholm international film festival,singapore international film festival,jakarta interational film festival dan banyak lagi award yang dimenangi di luar negara,meskipun filem ni tak pernah memasuki anugerah2 dalam negara.filem ni sebenarnya dah keluar time tahun 2001.tapi pada tahun 2007 baru gua ada chance nak tengok filem ni.filem ni sumpah unik.bila gua tengok filem ni 3tahun yang lepas dan gua tengok lagi beberapa minit yang lepas,persepsi dan penerimaan tentang moral dalam filem ni ada sedikit kelainannya.lebih 'precise',kata orang putih.

err cerita ni mengisahkan seorang anak muda dari Jemapoh berhasrat nak ke manchester untuk melihat kelab bolasepak kegemarannya beraksi sambil mencari seseorang di situ..cerita ni memang best.korang tengok sendiri k.gua tgok pun kat youtube je.tgok berpart2.taip je 'dari jemapoh ke manchester'.tak rugi pun tengok.lagipun,tengah cuti kan ?mesti korang boring takde benda nak buat dekat rumah.so,enjoy!

0 cacian: